Meepraten over de GDPR? 3 standpunten voor bij de koffie

Lorenz van Gool

De GDPR of AVG is noodzakelijk, maar wat moet je er nou van vinden? Wij zetten een aantal standpunten op een rij zodat iedereen op de werkvloer mee kan doen met de discussie bij het koffiezetapparaat. Want hoe meer inzichten, hoe breder de GDPR in je eigen organisatie wordt omarmd. Het begint bij bewustzijn!

Splend is blij met de GDPR-wetgeving. Wij vinden dat juist in onze branche (IT) het belangrijk is dat er altijd veilig en weldenkend met data – van bedrijf tot persoon – om wordt gegaan. Maar: elk verhaal heeft twee kanten. Daarom zullen we een inhoudelijke discussie nooit schuwen. Met verschillende voors en tegens kan ook jij de blits maken bij de koffie, en tegelijkertijd de noodzaak van GDPR onder de aandacht brengen.

Standpunt 1: “Die hele GDPR moeten we met een korreltje zout nemen.”

Voor:
De GDPR zal wel loslopen. Deze situatie lijkt een beetje op de invoering van de wet DBA die de arbeidsrelatie van ZZP-ers moest regelen. Dat was ook vol onduidelijkheden en uiteindelijk ging dat op de schop. Bovendien moeten we nog wachten op de ePrivacy-wetgeving voor meer duidelijkheid, en die benodigde concretisering is door de Europese Commissie ook nog eens uitgesteld. In Nederland laat de invoering van de Uitvoeringswet AVG ook op zich wachten. Daarnaast wacht het merendeel van de bedrijven rustig af. Het valt dus allemaal reuze mee.

Tegen:
Het gaat hier wel om de rechten van personen, dus dit zal (eindelijk) bloedserieus genomen worden. Daarnaast is dit een EU-initiatief, dus zodra je in aanraking komt met Europese bedrijven of personen, moet je simpelweg wel GDPR-compliant zijn. Dit kan je dus niet afwachten. Daar komt nog eens bij dat de Autoriteit Persoonsgegevens streng is. Deze staat vanaf 25 mei 2018 klaar om klachten of meldingen van schendingen te ontvangen.

Standpunt 2: “Bedrijven die (nog) niet aan de GDPR zijn begonnen zijn hypocriet als ze klagen.”

Voor:
Bedrijven komen alleen maar in actie als ze horen dat het ze veel geld gaat kosten als ze niet aan de wetgeving voldoen. Plus: voorbereiden op de GDPR is helemaal niet moeilijk, ondanks de wat vage, juridische taal in de regels. Ga gewoon uit van je boerenverstand en je hebt geen excuus. Je hebt immers ruim twee jaar de tijd gehad om je voor te bereiden en je te laten informeren.

Tegen:
Er is niets mis met wachten. Met meer duidelijkheid kan je betere beslissingen maken om zo goed mogelijk compliant te zijn. En boerenverstand? Dat biedt altijd ruimte voor interpretatie. Het mist nog gewoon aan jurisprudentie. Dan kan je beter afwachten zodat je beter weet waar je aan toe bent.

Standpunt 3: “De GDPR staat bedrijven alleen maar in de weg.”

Voor:
Er heerst zoveel onduidelijkheid, dat het ontrafelen van de GDPR alleen maar afleidt van het runnen van een bedrijf. De extra kosten voor opleiding, het mogelijk aannemen van een data protection officer of alle fees voor een externe juridische adviseur, daar zit natuurlijk geen enkele ondernemer op te wachten.

Tegen:
Je kan het eens zijn met die stelling, maar feit is dat de GDPR een verplichting is. Dus stop met klagen en gebruik het in je voordeel! Op tijd GDPR-compliant zijn biedt eigenlijk enorme kansen, zoals veiligheid garanderen voor je klanten en gegevens in je database die helemaal op orde zijn – kwaliteit boven kwantiteit.

Verzamel kwalitatieve leads terwijl je GDPR-compliant bent.

Meer weten? Lees dan ook onze andere artikelen over de GDPR:

GDPR voor beginners
GDPR: Wat verandert er voor je marketing?
GDPR: misvattingen uit de wandelgangen

Afbeelding: Saif Selim via Pexels