9 simpele content tips voor SEO [infographic]

Lorenz van Gool

Verandering van spijs doet eten. Meerdere soorten content zijn dus goed voor je SEO. Splend geeft je handige tips voor verschillende soorten content waar je meteen mee aan de slag kunt.

In deze blog en infographic richten we ons niet op zaken als keyword density en opmaak, want daar zijn al goede plugins voor (zoals Yoast voor WordPress) die je daarbij ondersteunen. Dit artikel bespreekt dus geen trucjes in tekst – maar met soorten content.

In de volgende infographic staan een aantal mogelijkheden:

SEO infographic

Toelichting:

Onsite SEO tips

Op je eigen website zijn de mogelijkheden qua content eindeloos. Denk bijvoorbeeld ook eens aan:

1. LIJSTJES

Een simpel, maar zeer doeltreffend stuk content is een lijstje, of listicle, op je blog. Niet alleen omdat het enorm deelbaar is onder je lezers, ook omdat de lange aard van deze content bijdraagt aan je SEO. Een langere tekst scoort beter dan een korte tekst, zo is het credo. Dat komt onder andere doordat je meer tekst hebt om relevante links in te verwerken.

2. EVERGREEN CONTENT

‘Evergreen content’ zijn blogartikelen die altijd relevant zijn voor jouw doelgroep of sector – dus niet gebonden aan actualiteit. Deze teksten zorgenvoor een stabiele stroom bezoekers over een langere periode. Kortom: tijdloze content. Denk aan teksten die algemene uitleg bieden en zo een handig naslagwerk vormen.

Enkele voorbeelden die werken:

  • Wat is [onderwerp] eigenlijk?
  • Praktische how to’s
  • Interviews
  • De geschiedenis van [onderwerp]
  • Eigen onderzoek (het liefst met data en statistieken)

Hoe beter de inhoud, hoe meer bezoekers. Daarmee verbeter je de relevantie van het artikel, waardoor de kans stijgt dat het blogartikel hoger in de Google-zoekresultaten zal verschijnen. Zorg er natuurlijk wel voor dat de tekst SEO-geoptimaliseerd is.

3. FOTOGALERIJ

Content is niet alleen tekstueel, sterker nog, visuele content wordt belangrijker dan het al was. Door de kracht van video worden afbeeldingen vaak over het hoofd gezien als aanjager van je SEO ranking. Een fotogalerij op je blog bijvoorbeeld kan, mits goed ingericht, waardevolle content opleveren. Denk aan een fotoverslag van een event, productfoto’s of een galerij in de vorm van een listicle. Waarom dit goed is voor SEO? Omdat alle alt-teksten en de bestandsnamen van de afbeeldingen ook meetellen wanneer iemand op afbeeldingen zoekt in Google. Zorg ook voor deeplinking: geef elke foto een aparte URL als er op de losse afbeelding wordt geklikt.

4. VIDEO

Marketeers kunnen niet meer zonder video. Maar je video in een blog verwerken is niet voldoende om je SEO te verbeteren. Google indexeert de inhoud van de video natuurlijk niet, dus weet ook niet wat erin staat. Zonde. Door een simpele truc is dit te omzeilen en kan je de video laten ranken via je blog. Zet er een transcriptie bij zodat mensen je blog wel kunnen vinden als ze zoeken op zaken die in de video gebeuren. Dit is vooral aan te raden bij interviews en uitlegvideo’s, waarin de inhoud leidend is.

Licht in de vorm van een vraagteken

5. FAQ

Een FAQ-pagina is er natuurlijk om je klanten te helpen. Maar ook voor SEO kan deze pagina wonderen doen. Daarom is het ook raadzaam om aandacht te besteden aan de vragen, niet alleen de antwoorden. Denk in termen van je doelgroep: waar zoeken ze op? En welke vraag tikken ze het meest in zoekmachines? Verwoord de vragen op dezelfde manier waarop ze worden gesteld.

6. CASE STUDIES

Eigenlijk een vorm van evergreen content op je blog, maar voor B2B-bedrijven een must om het los te trekken van een blog – en hier een aparte sectie van te maken. Schrijf je regelmatig cases van klanten, dan draagt dat bij aan je autoriteit, en niet alleen bij Google. Je laat immers zien hoe je werkt. SEO-technisch vormt het waardevolle content voor je lezers en je lift mogelijk mee op een bekende bedrijfsnaam.

Offsite SEO tips

Ook buiten je eigen site zijn er talloze mogelijkheden om met content aan je SEO-ranking te werken:

7. LINKBUILDING

Linkbuilding heeft een negatieve connotatie, dat komt doordat sommige bedrijven schimmige websites betalen om links naar hun eigen website te plaatsen. Blijf je buiten deze manier van werken, dan is linkbuilding voor SEO nog steeds een goede manier om je pagina goed te laten scoren. En betalen hoeft helemaal niet. Zorg voor earned media: schrijf bijvoorbeeld een gastblog op een website die raakvlakken heeft met jouw sector en vraag een link naar jouw website als wederdienst.

Voer je een actieve PR-strategie, dan is het noodzaak om met een link in nieuwsberichten te verschijnen.

Ook zijn er een aantal gratis ‘wire’-diensten waar je jouw nieuwsbericht sowieso kwijt kan. Dit zijn persberichten die geplaatst worden op websites, maar niet in het redactionele gedeelte. Toch hebben ook deze berichten een sterke SEO-waarde.

8. REAGEER EXTERN

Een interessante vorm van content zijn inhoudelijk sterke reacties. Onder blogs, op een forum, op diensten als Quora of op sociale media: reacties verschijnen regelmatig in zoekresultaten. Vergeet niet een link naar jouw bedrijf in je gegevens te zetten, we zijn immers aan het linkbuilden. Let op: doe dit niet op social media, want links van de grootste sociale netwerken krijgen een nofollow-attribuut mee.

Waarom dan reageren op social media? Het is goed voor je autoriteit als merk of persoon om eens even goed van je te laten horen. Daarnaast is het waardevol voor je indirecte SEO, zoals zal blijken uit onderstaande tekst.

9. SOCIAL MEDIA

Bezoeken veel mensen je profiel op social media, of lezen veel mensen je berichten, dan betekent dat dat Google het verkeer naar jouw website (of pagina op die website) vanaf dat profiel als waardevol beschouwt, waardoor je pagina dus beter gaat scoren in zoekmachines. Het heeft dus wel degelijk zin om je profielen goed in te vullen en actief te zijn op social media. Indirect zorgen links op social media en de daarbij horende profielen dus voor een betere SEO.

Artikelen op Linkedin zorgen ook voor een resultaat in Google. Zorg er echter voor dat dit geen duplicate content is met bijvoorbeeld je blog. Schrijf dus unieke content op Linkedin. Een voorbeeld van artikelen die wellicht niet op je website passen, maar wel op Linkedin, zijn persoonlijke ervaringen binnen je sector. Of geef een persoonlijke draai aan een vacature op je website, en link daar naartoe.

Last but not least: Google Reviews zijn goed voor vooral de lokale zichtbaarheid in zoekmachines. Het is daarom geen sinecure om content even uit handen te geven en te vragen om een review. Uiteraard is het aan jou om te zorgen dat dat stukje tekst een positieve insteek krijgt.

Afbeelding: MIH83 via Pixabay

Er is nog veel meer mogelijk met content en SEO. Vraag naar onze content specialisten!

We bijten niet!

Plaats een reactie