Contentmarketing strategist Robert Rose zei ooit: “Marketing vertelt de wereld dat je een rockster bent. Contentmarketing laat de wereld zien dat je een rockster bent.” Goede content is het basisingrediënt voor een succesvolle SEO-strategie. Zonder goede content kom je niet verder dan een eenvoudig zoekwoordenonderzoek en blijft je website te ‘leeg’ om in zoekmachines te kunnen scoren. Een succesvolle online strategie gaat hand in hand met een contentstrategie.
Wat is contentmarketing?
Het Content Marketing Institute omschrijft contentmarketing als “een strategische marketingaanpak die gericht is op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden – en, uiteindelijk, om winstgevende klantactie te stimuleren”.
Je moet als B2B bedrijf je doelgroep door en door kennen om een juiste aanpak te kunnen hanteren. De content die je schrijft moet aansluiten bij de interesses van de doelgroep. De content die je maakt moet gedeeld worden op het juiste platform op het moment dat de doelgroep er behoefte aan heeft. Goede contentmarketing staat of valt daarnaast met een effectieve contentkalender en solide strategie.
Uit cijfers* blijkt dat:
- Contentmarketing 62% minder kost en gemiddeld 3x zoveel leads genereert als traditionele marketing
- Conversieratio’s gemiddeld 6x hoger zijn bij contentmarketeers ten opzichte van interruptiemarketeers
- 78% van CMO’s gelooft dat contentmarketing de toekomst van marketing is
Goede contentmarketing bestaat echter niet alleen uit steengoed geschreven content. Ook afbeeldingen en video’s horen hierbij. Bezoekers verwachten op websites snel informatie tot zich te kunnen nemen. Door gebruik te maken van visuele content speel je hier als B2B bedrijf handig op in. De truc is om een optimale mix van tekst en beeld te gebruiken in je contentmarketing, zodat bezoekers niet alleen snel relevante informatie tot zich kunnen nemen, maar ook verdieping kunnen krijgen op je website.
5 redenen waarom content zo essentieel is voor je SEO-strategie
1. Content zorgt ervoor dat je wordt gezien als expert
Goede content brengt de expertise en kennis van jouw organisatie aan het licht. Een potentiële klant kan dus aan jouw content al zien dat jij alles weet over bijvoorbeeld managed hosting voor de zorg en dat hij bij jou aan het juiste adres is. Dit soort informatieve en relevante content zorgt ervoor dat Google je site beter waardeert.F
2. Content zorgt voor conversiemogelijkheden tot een lead
Content die jouw doelgroep raakt of aanspreekt kan uiteindelijk resulteren in een lead. Dat stuk dat je schreef over waarom een cloudback-up essentieel is en vervolgens deelde via LinkedIn, vond een potentiële klant interessant om te lezen en waarna hij contact met je opnam over de mogelijkheden.
3. Content zorgt voor een ‘actieve’ site
Een site die niet onderhouden wordt of waar weinig nieuwe content op verschijnt, wordt door Google gezien als oninteressant. Zorg er dus voor dat je op jouw site regelmatig nieuwe content plaatst met verschillende invalshoeken.
4. Content geeft je websitebezoekers een reden om terug te komen
Het doel van SEO is om meer bezoekers naar je website te krijgen. Geef bezoekers een reden om terug te komen. Zorg dat ze op jouw website alles vinden over een specifieke onderwerp waarin je gespecialiseerd bent, bijvoorbeeld data mapping. Wat het is, wat de voordelen zijn, wat het kost en hoe het hen helpt. Je hoeft hier dus niet heel duidelijk te maken dat jij daar ook een product of dienst voor hebt: het punt is dat je (veel) betrouwbare en relevante informatie geeft en zo de juiste bezoekers behoudt.
5. Content draagt bij aan je linkbuildingstrategie
Mensen linken graag naar goede content. Zoals wij hier linken naar het Content Marketing Institute, moet je ervoor zorgen dat jij in jouw markt een van de beste bronnen voor betrouwbare informatie wordt. Google kijkt mee en beloont relevante links vaak snel met een (veel) hogere ranking.
Starten met contentmarketing
Een goede contentstrategie is onmisbaar. Het lijkt misschien redelijk eenvoudig maar het vergt een lange adem, goede invalshoeken en natuurlijk creatieve contentmakers om succes te behalen.
Bij Splend maken we content in alle soorten en maten. Van blogs, longreads, whitepapers en e-books tot webteksten, mailingcampagnes, animaties, fotografie, video, infographics en nog veel meer. Heb jij vragen over je contentstrategie, SEO of contentmarketing? Kun jij hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.
*Bron: Doelgericht SEO – Tonny Loorbach