Waarom goede vormgeving tijd kost

Coca Cola, IKEA of Albert Heijn zijn voorbeelden van bedrijven die hun beeldtaal picobello in orde hebben. De tijd en energie die ze in hun beeldtaal hebben gestoken, maakt dat ze altijd en overal voor iedereen herkenbaar zijn. Helaas zijn er ook legio voorbeelden van bedrijven te verzinnen bij wie de visuele communicatie minder geslaagd is. Wat gaat er zoal mis in de praktijk en wat kun je doen om de valkuilen te voorkomen?

Vormgeving maakt of breekt een bedrijf. Met een goede goede vormgeving kunnen organisaties zich positief ten opzichte van concurrenten onderscheiden. Hun merkbeeld straalt consistentie uit en roept bepaalde gevoelens bij de doelgroep op. Beeldtaal versterkt de band tussen een bedrijf en de doelgroep. Het geeft de doelgroep het gevoel dat ze voor het juiste bedrijf, het juiste product of de juiste dienst hebben gekozen.

Maar helaas gaat het ook vaak genoeg mis in de praktijk. Denk aan het verkeerd gebruik van kleuren, inconsequent gebruik van lettertypes en foto’s die niet in lijn zijn met de huisstijl. De oorzaak heeft vaak te maken met tijd. De deadline is te krap en iemand geeft een overhaaste goedkeuring aan een lollig of vluchtig idee. Het maken van goede vormgeving kost nu eenmaal tijd en organisaties die niet daarin willen investeren komen zichzelf op een gegeven moment tegen.

Waarom is goede vormgeving belangrijk?

Je kunt een fantastische dienst of product aanbieden, maar als niemand van het bestaan ervan afweet, zul je geen klanten krijgen. Je zult dus op een creatieve manier jouw koopwaar onder de aandacht moeten brengen en vormgeving speelt in dit proces een belangrijke rol.

Vormgeving van tekst en leesbaarheidheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niemand leest lange lappen tekst zonder vormgeving. Dat geldt zeker voor teksten op een (klein) beeldscherm. Daarnaast vraagt het opnemen en verwerken van tekst veel van ons brein. Tekst is al vrij snel saai. Maar wel hard nodig om zaken uit te leggen of te verduidelijken, en dat geldt met name voor bedrijven die actief zijn in de IT. Je hebt nu eenmaal tekst nodig om uit te leggen wat jouw product of dienst te bieden heeft.

Snel scannen

Wat wel lekker leest, is vormgegeven tekst. De vormgever deelt de tekst op in een aantal snel herkenbare segmenten, waardoor je de inhoud snel kan scannen. In een paar seconden begrijpt de lezer de essentie van de tekst. Hij weet wat het onderwerp is, of het voor hem bedoeld is en of de aangeboden informatie wel of niet relevant is.

Een vormgever zorgt ook voor genoeg witruimte, zodat de ogen voldoende rustmomenten tijdens het lezen krijgen. Hij highlight belangrijke informatie, door bijvoorbeeld bepaalde woorden cursief of in een andere kleur weer te geven. De tekst krijgt duidelijk herkenbare tussenkopjes en minder belangrijke of aanvullende informatie plaatst hij een apart kader. Dit zien we bijvoorbeeld heel duidelijk in een e-book. Het toevoegen van foto’s of tekeningen roept een bepaald gevoel bij de lezer op en zorgt ervoor dat de lezer bij de les blijft.

Professionele uitstraling

Goede vormgeving versterkt de professionele uitstraling van jouw bedrijf. Je laat zien dat je de moeite hebt genomen om jezelf als organisatie te presenteren. Als je de tijd neemt voor jezelf, dan doe je dat ook voor je klanten, toch?

In relatie tot vormgeving voor je bedrijf is het wel belangrijk om een consistente stijl aan te houden. Als je te veel wisselt van stijl, straal je onbedoeld toch uit dat je wat rommelig of wispelturig van aard bent.

Vormgeven kost altijd veel tijd, toch?

Stel, je hebt nog maar weinig ideeën over jouw toekomstige huisstijl. Dan kost het ontwerpen van een passende huisstijl inderdaad veel tijd. Je stelt jezelf eerst een aantal vragen voordat een vormgever aan de slag kan:

  • Wat wil je uitstralen en waarom?
  • Wie wil je bereiken?
  • Hoe ga je je doelgroep bereiken (website, social media, events etc)?
  • Wat doen je concurrenten?

Na een eerste briefing maakt de vormgever verschillende type uitingen. Hij of zij kiest vormen, kleuren en een lettertype. Daarna ontwikkelt hij een website en logo’s of denkt hij na over toekomstige uitingen zoals social media posts, brochures of een ebook. Hij of zij bouwt als het ware een template, die de basis vormt voor toekomstige visuele uitingen. Tijdens deze fase is hij of zij veel tijd kwijt aan uitdenken van alle elementen en kleuren in het template. Als dat eenmaal af is en akkoord bevonden, kunnen anderen de templates verrijken met tekst.

Met deze basis als fundament voor de vormgeving, zijn nieuwe uitdagingen ook minder lastig. Het vormgeven gaat dan ook sneller. Natuurlijk moet je er voor blijven waken dat de huisstijl voldoende opvalt en dat je de boodschap goed overbrengt, maar in feite bedenk je nu met de losse componenten in de voorbedachte template nieuwe communicatie-uitingen.

Kun je heel even een klein dingetje aanpassen?

Waarom kost “even snel een klein dingetje aanpassen” dan soms uren? Nu je weet dat het design van te voren is uitgedacht en is vastgelegd in bepaalde templates, wordt het antwoord op deze vraag misschien ook duidelijker.

Dat ene kleine dingetje valt vaak net buiten de boot. Het is iets heel anders dan je normaal gebruikt in je uitingen. Dat kan liggen aan de kleur, het type afbeelding of een andere lijnstijl van een icoon. Het gebeurt maar al te vaak dat dat ene kleine dingetje ervoor zorgt dat je een complete template moet aanpassen, wat weer vragen oproept over voorgaande en toekomstige vormgeving.

Ook komt het wel eens voor dat een aanpassing best binnen het template past, maar dat het geleverde tekeningetje of de foto kwalitatief onder de maat is. Niet elk beeld is zonder kwaliteitsverlies te vergroten. In dat geval moet de vormgever een oplossing bedenken. Maar even een logo of icoon repliceren kost veel tijd, net als het zoeken naar een foto met dezelfde uitstraling en kleurtinten.

Heel even kan voor een vormgever steeds iets anders betekenen. Soms is het inderdaad maar heel even. Maar op andere moment duurt het wel een gehele dag. De tijdsduur is niet altijd goed in te schatten. Zo ontstaan misverstanden: waarom duurt het nu zo lang, want de vorige keer kon het toch in vijf minuten? Het is niet om je te pesten, het heeft echt te maken met denkprocessen, grote gevolgen voor toekomstige vormgeving of het namaken van aangeleverd materiaal.

Je bent nooit uitgeleerd

Tot slot gaat er ook veel tijd zitten in het leren beheersen van benodigde foto-, teken- en ontwerpprogramma’s zoals Photoshop, Illustrator of Indesign. Ter illustratie, ik heb vier jaar gestudeerd en werk nu drie jaar als vormgever in de B2B markt. Ik ben nog lang niet uitgeleerd, er zijn nu nog dingen die ik een half jaar geleden heb gemaakt, maar vandaag heel anders aan zou pakken. Dat kan het design zijn of de werkwijze. Inmiddels weet ik waar ik moet beginnen en hoe ik het template opstel, maar nieuwe updates van de software zorgen ook weer voor legio nieuwe trucjes die ik in mijn werk als vormgever kan toepassen. En wat dacht je van veranderende trends in design? Een website van nu ziet er heel anders uit dan die van vijf jaar geleden. Dat zal altijd zo blijven en daarom blijf ik mezelf steeds ontwikkelen als vormgever om zo onze klanten met een hedendaagse beeldtaal van dienst te zijn.

Hulp nodig?

Een sterk merk verdient een sterke vormgeving. Wij verzorgen zowel de inhoud als de vormgeving. Of het nu gaat om een logo, website, direct e-mails, een ebook of een geprint rapport. Ben jij opzoek naar een vormgever die dit uit handen neemt?  Neem dan vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Sam Zondervan

Sam Zondervan

Vormgever