Viewer experience: UX 2.0

User experience (UX) is voor elke communicatie- en marketing medewerker bekende lingo. Maar, de term die sinds 1960 al gebruikt wordt door marketeers, is met de huidige technologie en markt, toe aan een upgrade. De huidige generatie ‘gebruikers’ vindt een gemakkelijke gebruikersinterface (UX) normaal en daarom zullen bedrijven er meer aan moeten gaan doen om hen te doen laten kleven aan het scherm. Maak kennis met ‘viewer experience’. Een nieuwe stap voor IT-bedrijven om relevant te zijn én te blijven.

Viewer experience is een allesomvattende beleving van beeld. Denk daarbij aan video’s maar ook ander passend beeldmateriaal. In ons vorige blog vertelden we hoe belangrijk bij passend beeldmateriaal is bij geschreven content. Benieuwd waar je als IT-bedrijf op moet letten? Dat kun je hier lezen.
Viewer experience beperkt zich niet tot één website of platform maar vindt overal plaats waar jouw potentiële klanten zijn. Als deze consistente beleving van video’s en ander bewegend beeldmateriaal goed wordt ingezet, kun je potentiële klanten de informatie geven die ze willen en een relatie opbouwen die echt wat oplevert. Dit doe je door op elk moment dat er behoefte is, in te spelen op die behoefte met passend beeld. Door je merkidentiteit krachtig en consistent te communiceren bouw je tevens een punt van herkenning op bij de potentiële klant.

De essentie van de viewer experience

Viewer experience (VX) gaat over het creëren van een complete merkervaring voor kijkers. Er zijn twee onderdelen van de viewer experience die gedurende de journey van een potentiële klant steeds dichter bij elkaar komen.  Dat zijn:

1. De kijker (potentiële klant)

2. Jouw merkidentiteit

De merkidentiteit zal gedurende de journey van de potentiële klant steeds meer gaan matchen met het beeld dat de persoon heeft van jouw merk, product of dienst.  Het middel om dit te bereiken is passend beeldmateriaal zoals motion graphics, animaties en videos.Voor het opbouwen van een succesvolle relatie zul je als IT-bedrijf aandacht moeten hebben voor de behoeftes van de potentiële klant/ kijker. Wanneer je de behoeftes van de kijker weet, zal bewegend beeld de ervaring van de kijker positief moeten gaan beïnvloeden. Tegenwoordig ervaren kijkers merkbeleving grotendeels via video’s en visuals. Daarom zijn video’s en visuals niet langer de weg naar je merk, ze zíj́n je merk. Het succes van een video kan dus niet meer standaard met een click- en conversiecijfer rapport worden getoetst. Er zal een uitgebreidere analyse moeten worden bijgehouden om te achterhalen of je merk positief wordt ervaren door de kijker.

Wat kunnen we leren van deze trend? Vooral dat geschreven tekst alleen, niet meer afdoende is om je IT-merk op een positieve manier te labelen. Bewegend beeld, zoals video’s, helpen in een consistente merkbeleving. 

Even sparren?

Kun je wel wat extra hulp gebruiken op het gebied van creativiteit of beeld? Wij denken graag met je mee! Stuur dan een berichtje naar jair@splend.nl.

Jaïr Korf de Gidts

Jaïr Korf de Gidts