Rick van Fucht, NLDC: hoe je relaties opbouwt in een B2B-omgeving

Al op jonge leeftijd, direct na de middelbare school, ging Rick van Fucht aan het werk bij Libertel (nu Vodafone) in de mobiele telecom. In totaal heeft hij daar 8 jaar gewerkt en die eerste ervaringen met de arbeidsmarkt bevielen hem zo goed, dat hij, na wat omzwervingen, diezelfde dynamiek ging opzoeken. Inmiddels alweer 10 jaar geleden, maar hij vond het terug in de IT. Op dit moment is hij op zijn plaats als Manager Connectivity bij NLDC. Rick zegt, met een knipoog, dat hij de dynamische wereld van IT tot aan zijn pensioen niet nogmaals gaat verlaten. Dat langetermijndenken voert hij door in zijn werk – door het belang van een goede, langdurige partnerrelatie te benadrukken. Tussen zijn baan bij Vodafone en zijn terugkomst in de IT heeft Rick meerdere functies bekleed in verschillende sectoren. “Ik raakte daar echter snel op uitgekeken, omdat geen een sector zo explosief groeit als deze. Door mijn carrière te starten bij Vodafone viel ik direct met mijn neus in de boter en dacht dat het werk overal zo uitdagend was. Mijn ervaringen in de opvolgende jaren gaven een ander wereldbeeld. Maar: in elke functie kan je wat leren – en zo benader ik iedereen. Iedere persoon heeft een eigen pad afgelegd en daarin waardevolle ervaringen opgedaan. In de IT gebeurt er altijd wat en zijn er altijd kansen om van niets iets te maken.” Dat opbouwen is iets waar hij energie van krijgt. Zo stond Rick in 2016 mede aan de wieg van de Fiber Carrier Association (FCA), iets waarvan hij trots is om het te hebben opgezet. Ook was hij werkzaam bij belangrijke partijen in de internetsector, zoals Relined en NL-IX. Op dit moment werkt hij o.a. aan een partnernetwerk en connectivity grid bij aanbieder van datacenterdiensten NLDC. “In die functie moet je vooral creatief in concepten kunnen denken, en flexibel kunnen zijn in je werkzaamheden. Een partner stelt legio vragen over verschillende vakgebieden. Dan heb je natuurlijk een organisatie nodig die de juiste capaciteit heeft, maar ook de juiste mindset. Als je zegt ‘nee, dat kunnen we niet want dat hebben we nooit gedaan’ – dan is dat ouderwets. Dan denk je in beperkingen, niet in kansen.” 

Meet-me-room

“Ik denk dat een partij als Splend daarom zo goed bij ons past. Binnen IT richt dit marketingbureau zich niet alleen maar op 1 segment, maar op datacenters, hosting, cloud en nog veel meer. De reden dat wij met ze samenwerken, is dat zij het ecosysteem goed begrijpen en moeiteloos het grotere plaatje zien. Ook kunnen ze goed schakelen tussen al die segmenten. Ik zie Splend als de meet-me-room van de verschillende segmenten binnen de digitale infrastructuur-markt.” Rick benadrukt daarnaast de langetermijnvisie die je moet hebben bij een partner, helemaal in de wereld van datacenters. “Je kan niet even zomaar je spullen oppakken en ze ergens anders neerzetten – migratieperiodes zijn niet makkelijk. Je moet dus een heel goed gevoel bij leveranciers hebben.”

Van ingrediënt naar gerecht 

Het liefst heeft Rick dan ook een natuurlijke “lock-in”, in de positieve zin van het woord. “In zo’n goede partnerrelatie kunnen zij jouw klanten benaderen, maar andersom ook. Het gaat dan om vertrouwen, en onderling bouwen aan een duurzame relatie. Die relaties moet je koesteren. Je hoopt echt jaren zaken te doen met een partij.” Het klinkt misschien logisch, maar interpersoonlijke communicatie is iets waar veel mensen zich op verkijken. “Natuurlijk wordt er gecheckt of het goed zit met de technische kennis. Dat zijn de losse ingrediënten.  Maar het menselijke component is net zo belangrijk, dat maakt er een echt gerecht van. Natuurlijk waarderen onze klanten onze diensten, maar aan mij ook de taak om de relatie onderling te onderhouden.”