Marc: “IT-bedrijven moeten de dialoog met hun doelgroepen aangaan”

Content marketing in de IT-sector is een vak apart. Niet iedereen krijgt de materie in de vingers en weet dat dan ook nog op een aansprekende manier te verwoorden. Het helpt dan als je een achtergrond hebt in IT. Marc Boersma, Content Specialist bij Splend, kent de klappen van de zweep en heeft de afgelopen jaren bij verschillende uitgevers en IT-bedrijven schrijfervaring opgedaan.

Marc begon in 1998 bij Euronet Internet, de eerste Nederlandse commerciële internetprovider, die was opgericht door Arko van Brakel en Simon Cavendish. Het internet voor consumenten stond in die tijd echt nog in de kinderschoenen “Ik startte bij Euronet Internet als commercieel medewerker en werkte daarvoor nog heel kort bij World Online voordat de Italiaanse internetprovider Tiscali het bedrijf overnam. Het waren mooie tijden. Het internet stond nog symbool voor ‘de nieuwe economie’. Bij Euronet Internet waren we gehuisvest in een prachtig grachtenpand in Amsterdam. Een deel van de servers stond in een oude bankkluis, die zich in de kelder bevond.”

Bij Euronet Internet was Marc verantwoordelijk voor het mediasegment. Bedrijven in de mediasector waren in die tijd nog aan het experimenteren met de mogelijkheden van internet. “Breedband was eigenlijk nog niet beschikbaar, dus alles werkte een stuk langzamer in vergelijking met nu. In opdracht van de VARA heb ik begin jaren nul samen met een aantal collega’s en de NOB tijdens het Terschellings Oerol Festival de live-streaming van radio en televisie via internet verzorgd. Het ging om onder andere uitzendingen van Spijkers met Koppen en de radioshow van Rob Stenders. Van gebundelde isdn-lijnen maakten we een breedbandverbinding. Via deze verbinding konden we de livestreams uploaden naar het streaming platform op het Media Park in Hilversum. Dit was voor die tijd heel revolutionair.”

Van commercie naar content

Hoewel Marc zijn functie met veel plezier vervulde, kon hij zijn creativiteit er niet voldoende in kwijt. “Ik wilde wel actief blijven in de sector en met de materie bezig blijven. Schrijven vond ik al langer leuk en ik wilde mijn kennis van IT daarmee combineren. Ik ben bij uitgeverijen gaan solliciteren. Al snel kon ik bij IDG als redacteur Internet bij het computertijdschrift ComputerTotaal aan de slag. Een jaar later stapte ik over naar het blad Personal Computer Magazine (PCM) van concurrent VNU, waar ik verantwoordelijk was voor de rubrieken Internet en Tips & Trucs. Dat betekende dat ik samen met een team van freelancers elke maand 40 pagina’s in het blad moest vullen.”

Het was de tijd waarin Marc de hele wereld overvloog voor beurzen, interviews en perspresentaties. Hij verscheen af en toe als expert op radio en TV en schudde tijdens de vele lanceringsfeestjes verschillende BN’ers de hand. Toch was hij zich er altijd van bewust dat het verdienmodel van traditionele uitgeverijen onder druk stond door de opkomst van het internet. Toen de kredietcrisis en de daaropvolgende economische crisis uitbraken kwamen veel uitgeverijen dan ook in zwaar weer.

“Vanaf 2012, zo’n beetje het dieptepunt van de crisis, werd duidelijk dat veel computerbladen wellicht de crisis niet zouden overleven. In augustus 2012 werd de hele redactie van PCM ontslagen en een half jaar later ging HUB Uitgevers, die PCM in 2007 had overgenomen, failliet. Het werd tijd voor iets anders. Content marketing was in opmars. Gezien mijn ervaring en journalistieke achtergrond was het voor mij daarom een logische stap om mij daarin te specialiseren.” Marc werkte in de jaren daarna onder andere voor bedrijven als STRATO, True en Infradata.

Inhoud, beeld en techniek

Sinds januari 2020 werkt Marc als Content Specialist bij Splend. “Wat ik leuk vind aan het werken bij Splend is de inhoudelijke afwisseling van het werk en autonomie die je hebt. Tegelijkertijd is er ook een gemeenschappelijke consensus over hoe hoog we de lat leggen. We zijn erg kritisch en dat is goed. We willen mooie dingen maken die scoren. Inhoud, beeld, techniek: het moet samenkomen om een doelgroep enthousiast te maken. Klanten hebben ieder een ander specialisme en dus ook een andere behoefte. Daarop inspelen met goede content is heel uitdagend. Ik werk daarvoor nauw samen met onze strateeg Gaby, de marketeers Hanneke en Payam, vormgever Sam en voor technische zaken rondom websites en marketing automation doe ik een beroep op collega Michiel. Zo bouwen we gezamenlijk aan succesvolle campagnes voor onze klanten.”

Marc vindt het belangrijk dat IT-bedrijven de dialoog aangaan met hun doelgroepen. Zo gaat hij zelf ook te werk bij het uitvragen wat klanten willen en aan wie ze willen appelleren. “Het is best een uitdaging om de vertaalslag te maken van diensten en producten, de ideeën van de klant en wat marketingtechnisch goed werkt. Door dit goed uit te vragen worden dingen helder en dat zorgt uiteindelijk ook voor content die de doelgroep raakt.”

Dat er nog wel het een en ander te doen is qua (content) marketing bij IT-bedrijven, staat voor Marc buiten kijf. “Het valt op dat veel bedrijven nog een vrij conservatieve kijk op marketing hebben. Ze hebben het veel over zichzelf in plaats van over de problemen van hun klanten die zij kunnen oplossen. Ook worden soms gekke keuzes gemaakt in de besteding van marketingbudgetten. Om het heel scherp te stellen: ze vinden het prima om € 15.000 uit te geven aan een advertentie in de krant, maar voor goede eigen content en een doortimmerd plan voor een eigen mediaplatform dat op den duur veel succesvoller is, is geen budget. Daar valt nog veel te halen.”

Even sparren? 

Hulp nodig bij het schrijven van blogs, opiniestukken, persberichten, whitepapers etc.? Of wil je even sparren over je content marketing? Stuur dan een berichtje naar marc@splend.nl

Payam Khalifa

Payam Khalifa

Jr. Marketeer