Jaïr: “Ik houd ervan om de mouwen op te stropen en mooie dingen voor onze klanten te maken”

Jaïr Korf de Gidts is sinds maart 2021 werkzaam als Content Marketeer bij Splend. Vanuit deze functie ondersteunt hij verschillende IT-bedrijven met het maken van content. Wie is Jaïr, wat heeft hij in de jaren voordat bij Splend aan de slag ging allemaal gedaan en wat is zijn visie op B2B-communicatie?

Na het afronden van zijn studie Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam is hij gestart als Trainee Accountmanager bij creatief bureau More than Live. Niet lang daarna trad hij in dienst als Account Manager bij Beyond Outdoor, een bedrijf in buitenreclame. Vanuit deze functie adviseerde hij bedrijven welke media ze kunnen inzetten om hun doelgroep te bereiken.

Psychologie achter verkoopproces

“Bij detacheerder QISS-IT heb ik daarna twee jaar als IT Trainee voor meerdere multinationals gewerkt. Door het verlenen van tweede en derdelijns support heb ik veel geleerd over IT. Als er een netwerk uitviel moest ik assistentie verlenen. Zo leer je hoe een computer werkt en het achterliggende netwerk in elkaar zit. Hoewel ik mezelf geen hardcore techie wil noemen, heb ik in deze periode veel basiskennis over IT opgedaan.” Vervolgens is Jaïr aan de slag gegaan als Sales Consultant bij MostWare.Next, een bedrijf dat bedrijven ondersteunt met producten en diensten van Microsoft.

“Vanuit mijn achtergrond in Sales vind het ik het leuk om met mensen in contact te zijn. De psychologie achter het verkoopproces is iets wat mijn belangstelling heeft. Hoe kun je mensen overtuigen van een mooi product of een goede dienstverlening? Gedurende mijn loopbaan ben ik mij ook gaan verdiepen in de werking van media en communicatie bij het bedenken en uitvoeren van een campagne.”

In zijn studententijd heeft Jaïr samen met Clarence in ’t Veld het bureau Opgecreatiefdt opgericht. Voor de studenten Communicatie hebben ze in de periode van een jaar veertien workshops gegeven. Het doel van de workshops was om de creativiteit van de studenten verder aan te wakkeren. “De workshops begonnen we altijd met muziek, zodat de studenten iets anders deden dan dat ze normaal zouden doen. Namelijk gelijk gaan zitten. We zaten in een kring zodat we elkaar we elkaar konden zien. Op deze manier ontstond een open cultuur, die de creativiteit een boost gaf.”

Spelen met woorden

Jaïr houdt van taal en woorden. Hij leest graag columns in de Volkskrant en maakt graag woordgrappen. Begin dit jaar is hij begonnen met Spoken Words, een soort gesproken gedichten die hij op LinkedIn plaatst. “Ik luister ook graag naar goede rappers, zoals Typhoon, die hele goede teksten maakt. In rap en hiphop zie je wel vaak creatieve uitingen. Rappers spelen op een bepaalde manier met woorden. Dat geldt ook voor artiesten als Eminem, Brainpower en een band als A Tribe Called Quest. In mijn vorige functies van Accountmanager was ik al bezig met het schrijven van teksten voor landingspagina’s. Zo’n tekst moet snel duidelijk maken wat bijvoorbeeld een webinar voor een deelnemer te bieden heeft.”

Naast zijn werkzame leven is Jaïr ook beoefenaar van sporten op hoog niveau. Meer dan twintig jaar heeft hij op hoog niveau korfbal gespeeld. Hij is begonnen op achtjarige leeftijd en heeft uiteindelijk op landelijk niveau vele wedstrijden gespeeld. In deze periode is hij met zijn team tien keer kampioen geworden. “In 2007 ben ik Nederlands kampioen geworden als speler en in 2014 als coach van een junioren team. In die tijd heb ik zelfs wedstrijden gespeeld in Ahoy, dat is de heilige tempel voor korfbal. Ik ben een echte teamspeler en dat komt ook tot uitdrukking in mijn werk bij Splend. Mijn conto is: teamwork makes the dream work. Ik vind het belangrijk dat je de overwinningen gezamenlijk als team viert.“

“Tegenwoordig ben ik bezig met boulderen en klimmen. Bij boulderen gaat het om klimmen tot vier meter hoogte zonder veiligheidskabel. Dat doe ik vier keer per week. Klimmen is ook veel meer dan het op het eerste gezicht lijkt. Het gaat niet alleen om kracht en lenigheid, maar je moet ook inzicht hebben en tegelijkertijd het lichaam in balans houden. Ik houd ook wel van adrenaline en op 30 meter hoogte krijg ik bij het klimmen wel een bepaalde kick.”

Onderscheidende content

Welke verbeteringen ziet Jair bij IT communicatie? Hij geeft aan dat de combinatie tekst en beeld belangrijk is. Bedrijven moeten naar zijn mening de volledige strategie goed invullen. “Bij veel content van IT-bedrijven zie ik in whitepapers vaak dezelfde stockfoto’s. IT-bedrijven moeten zorgen voor unieke content waarmee ze zich kunnen onderscheiden. Daar let ik zelf op tijdens mijn werkzaamheden als Content Specialist bij Splend. Dat probeer ik elke dag beter te doen. Als Rotterdammer houd ik ervan om de mouwen op te stropen en voor onze klanten mooie dingen te maken.”

Jäir
Marc Boersma

Marc Boersma

Content Specialist