Hanneke: “Ik vind het leuk om in het hoofd van de doelgroep te kruipen”

Binnen Splend is Hanneke Israël voor veel collega’s de spreekwoordelijke spin in het web. Ze is een ster in project management en weet daardoor altijd het overzicht te bewaren, zelfs als het om hele complexe projecten gaat. Met haar uitgebreide kennis van SEO en e-mailmarketing ondersteunt ze daarnaast ook veel klanten van Splend met het uitvoeren van marketingacties.

Tijdens het haar studies Commerciële Economie en Journalistiek aan de Fontys Hogeschool was Hanneke al actief als reporter voor de VVV ‘s-Hertogenbosch. Na haar eindstage bij MEIDEN Magazine heeft ze daar nog een jaar als redacteur gewerkt. Ze schreef teksten voor het blad, de website en de nieuwsbrieven. Voor dit medium deed ze ook de interviews met de (internationale) sterren en organiseerde ze winacties en partnerships met commerciële partijen.

“Daarna ben ik gaan werken als junior Product Manager bij Good(s)Factory een dochteronderneming van Elho, de bloempottenfabrikant in Tilburg. Ik was daar verantwoordelijk voor het samenstellen van collecties en het maken van de catalogus. In het kader van marketing was ik ook druk met volgen van trends, zodat ik ons aanbod daarop kon afstemmen. Samen met een collega organiseerde ik ook alles rondom beursdeelnames, zoals het aankleden van de stand inclusief de beschikbaarheid van voldoende samples van onze producten voor de bezoekers.” 

SEO, webdevelopment en marketing automation

In augustus 2018 is Hanneke bij Splend gestart als junior Marketeer en inmiddels doorgegroeid tot Online Marketeer. In het begin hield ze zich bezig met het bieden van ondersteuning bij events, het versturen van uitnodigingen en het maken van social media campagnes en nieuwsbrieven. Ze kwam erachter dat haar sterke punten meer liggen op het gebied van SEO, webdevelopment en marketing automation. In haar huidige functie kan ze zich hier volledig mee bezighouden. Daarnaast is ze ook bezig met het bouwen en optimaliseren van websites en het uitvoeren van project management.

“Ik vind het leuk om contact te hebben met de klant en mee te denken hoe ze behoeften van hun doelgroep zo goed mogelijk kunnen invullen. Ik kruip graag in het hoofd van de doelgroep. Het is ook tof om een advertising campagne op te zetten en daarmee te scoren. Daarnaast leer ik elke dag meer over alles wat met IT samenhangt. Op deze manier blijf ik mijn kennis verbreden.”

“Mijn werkzaamheden bij Splend zijn heel divers. We starten de dag altijd met een gezamenlijke (video)meeting waarin we onze planning bespreken. Met wie moet je schakelen en is er nog bepaalde informatie die je nodig hebt van een klant of collega? Wat ik de rest van de dag doe? Eigenlijk van alles. Denk aan het inrichten van marketing campagnes, het checken van campagnes, het maken van landingspagina’s en uitvoeren van SEO-onderzoeken. Het indelen van onze agenda en het maken van planningen is soms best wel puzzelen, maar uiteindelijk lukt het altijd.”

Doorpakken met nieuwe marketingacties

“Binnen Splend werk ik nauw samen met alle collega’s. Met Michiel Cazemier werk ik vooral op technisch gebied veel samen. Michiel is een kei op het gebied van webdevelopment en marketing automation. We werken in een klein team en dat maakt het werken erg leuk. Ik heb direct contact met onze klanten en het is fijn om ze te bedienen en de feedback op onze campagnes te ontvangen. Ik ben trots op de website die ik heb gemaakt voor Cloud Architect Alliance. Dat was het eerste project waar ik de touwtjes in handen kreeg. Ook kijk ik met plezier terug op het organiseren van het NK Serverwerpen tijdens Re-Connect, waarbij een stel techneuten op een grasveld een server zover mogelijk proberen te gooien.”

Hanneke heeft wel een duidelijk beeld wat IT-bedrijven beter kunnen doen in hun marketingcampagnes. Ze vindt dat een goede definitie van de doelgroep vaak ontbreekt. “Een bedrijf roept soms dat ze zich richten op de commercieel eindverantwoordelijkheden. Die definitie is veel te breed, waardoor in de campagne veel bijvangst is van niet-relevante respondenten. De boodschap verwatert en dat is jammer.“

“Ik adviseer bedrijven eerst te onderzoeken waar hun doelgroep behoefte aan heeft. Je kunt wel van alles gaan verzinnen, maar bedrijven moeten zichzelf afvragen of de doelgroep daar wel belangstelling voor heeft. Alleen een website optimaliseren met de juiste zoekwoorden is ook niet voldoende. Daarna moet je juist doorpakken met nieuwe marketingacties om op de radar van de doelgroep te komen. Het gaat uiteindelijk om het totale plaatje, want alles hangt met elkaar samen.”

Vers worstenbroodje

Naast het harde werken voor Splend is Hanneke in haar vrije tijd een echte levensgenieter. Ze houdt van koken en bezoekt graag de bioscoop voor een leuke film. Ook gaat ze graag naar festivals. In 2019 heeft ze er maar liefst dertien bezocht en haar voorkeur gaat uit naar festivals waar ze techno draaien, zoals Ploegendienst, Awakenings en Solar. Verre reizen maken en nieuwe culturen ontdekken is ook een passie van haar. Zo is ze onder andere in Zuid-Afrika, Lapland, Cuba, Mexico en Costa Rica geweest. Als rasechte Brabo neemt ze in februari altijd een paar dagen vrij om tijdens het carnaval helemaal uit haar plaat te gaan en de zaterdagochtend start ze traditiegetrouw met een vers worstenbroodje.

Even sparren

Wil jij sparren over je online marketing activiteiten met Hanneke? Stuur haar dan een berichtje via hanneke@splend.nl.

Marc Boersma

Marc Boersma

Content Specialist