Het belang van zoekwoordenonderzoek

Waarom een zoekwoordenonderzoek ook voor jouw B2B organisatie belangrijk is en hoe je het aanpakt

Je hebt een strakke website met veel content maar je doelgroep weet je niet te vinden. Grote kans dat je niet de juiste zoekwoorden in je content hebt gebruikt. Het zoekwoordenonderzoek is dan ook een essentieel element van een goede SEO- en contentstrategie. Je moet vooraf bedenken op welke zoekwoorden je website of pagina moet worden gevonden. Want als je op de juiste onderwerpen vindbaar bent voor zoekmachines, dan ben je vindbaar voor je doelgroep!

Kruip in het hoofd van je doelgroep 

Stel jouw bedrijf biedt disaster recovery oplossingen aan zodat andere bedrijven verzekerd zijn van optimale bedrijfscontinuïteit tijdens een calamiteit zoals een brand, verstoring of menselijk falen. Op jouw website communiceer je over een disaster recovery plan dat je aanbiedt als hulpmiddel om anderen kennis te laten maken met disaster recovery oplossingen en je bedrijf. Voor jou is een disaster recovery plan een logische benaming voor de oplossing die je aanbiedt, maar is dat voor jouw potentiële klant ook zo? Zoekt hij op deze term als hij zijn ‘probleem’ van het zekerstellen van bedrijfscontinuïteit probeert op te lossen? Om daar achter te komen voer je een zoekwoordenonderzoek uit.

Hoe ga je aan de slag met een zoekwoordenonderzoek?

1 Beschrijf de missie van je bedrijf

Als eerste ga je aan de slag met het beschrijven van de missie van je bedrijf. Wie ben je? Waar gaat je website over? Wat maakt jou uniek? Als je dit goed beschrijft kun je veel effectiever zoekwoordenonderzoek doen. Je hebt immers, als het goed is, al een heleboel uitgesloten.

2 Maak een lijst van zoekwoorden / zoektermen

Vervolgens ga je aan de slag met het opschrijven van alle zoekwoorden waarop jij nu al gevonden wordt en waar je op gevonden wil worden. Kruip in het hoofd van je doelgroep. Waar zoeken zij naar? Welke zoekwoorden/zoektermen kunnen zij gebruiken als zij zoeken naar jouw disaster recovery oplossing? Open een lege spreadsheet en schrijf alle woorden die gerelateerd zijn aan de producten of diensten die jij aanbiedt op. Op deze manier ontwikkel je een lange lijst met zoekwoorden.

3 Kijk wat concurrenten doen

Of je moet kiezen om voor het hoofdzoekwoord (disaster recovery) of voor een long-tail zoekwoord moet gaan (disaster recovery oplossing MKB Utrecht), hangt grotendeels af van wat de concurrentie doet. Als de concurrentie in jouw niche hoog is, zal het moeilijk zijn om te scoren op een hoofdzoekwoord zoals disaster recovery. Als er weinig concurrentie is, kan je in staat zijn hierop wel te scoren. Hoe pak je dat aan?

  1. Google en analyseer jouw concurrentie (vergeet niet om dit in incognito mode te doen, anders krijg je vertekende zoekresultaten op basis van je eerdere zoekgedrag)
  2. Probeer, evalueer en probeer het opnieuw

4 Bepaal het zoekvolume van een zoekwoord

Je hebt nu een lijst met (long-tail) zoekwoorden en weet op welke zoekwoorden je concurrenten worden gevonden. Nu is het tijd de zoekvolumes hiervan te bepalen. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben vaak ook een pittige concurrentie. Het is daardoor moeilijk om op deze woorden te scoren. Zoekwoorden met een laag zoekvolume zijn vaak makkelijker om op te ranken. Maar proberen te ranken met een zoekwoord waarop helemaal niet wordt gezocht, heeft ook niet veel zin. Om te bepalen wat het zoekvolume is kun je gebruik maken van een aantal tools/bronnen: SemRush, Google Keyword planner etc.

5 Bouw landingspagina’s

Pagina’s die het beste antwoord geven op vragen die potentiële bezoekers stellen, komen bovenaan in de zoekmachine te staan. Optimaliseer landingspagina’s daarom voor meerdere zoekwoorden, synoniemen en gerelateerde zoekwoorden.

6 Je onderzoek is nooit af

De behoeften van je doelgroep veranderen voortdurend. Zorg daarom dat je relevant blijft en stel regelmatig je zoekwoorden en (bestaande) content bij op basis van aanvullend onderzoek.

Aan de slag met zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is het begin van elke SEO strategie. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is voor je online vindbaarheid om hier tijd en energie te steken. Wil je ook aan de slag met zoekmachine-optimalisatie en een zoekwoordenonderzoek uit laten voeren? Bekijk dan de mogelijkheden of neem contact met ons op.

Hanneke Israël

Hanneke Israël

Online Marketeer