Het belang van SEO in B2B marketing

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO is een verzameling van activiteiten gericht op het optimaliseren van je website, zodat deze zo hoog mogelijk in de gratis resultaten in zoekmachines zoals Google verschijnt. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de zoekmachinegebruikers niet verder scrollt dan de eerste pagina die zoekmachines weergeven. Zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen is daarom van groot belang, ook voor B2B IT-bedrijven. In dit blog lees je waarom.

Waarom SEO ook voor B2B IT-bedrijven belangrijk is


Bij B2B-marketing is het effect van SEO indirecter dan bij B2C-marketing. Dit komt met name doordat het in de B2B vaak langer duurt voordat men een aankoop doet, er wellicht meerdere beslissers bij deze aankoop zijn betrokken en de prijs meestal hoger is dan het aanschaffen van een paar nieuwe schoenen. Toch is SEO juist voor B2B IT-bedrijven erg belangrijk.

Om online leads te genereren en klanten te werven, heb je eerst bezoekers nodig. Deze bezoekers ofwel prospects zullen in veel gevallen gebruikmaken van een zoekmachine om zich te oriënteren. Stel: jij biedt Back-up as as Service (BaaS) aan en iemand zoekt naar een oplossing om on-premise data of data in de Microsoft Office 365-cloud te back-uppen. De zoektocht naar meer informatie over back-ups begint online. Dan is het van belang dat jouw website zo hoog mogelijk in de zoekmachines verschijnt, het liefst boven al je concurrenten. Door middel van een goede SEO-strategie maak je dit mogelijk.

Wat levert B2B SEO nu precies op?

Meer websitebezoekers

Bij het zoeken naar back-up van on-premise data verschijnt jouw website bovenaan in de zoekmachine waardoor mensen als eerste op jouw website terecht komen.

Grotere naamsbekendheid

Hoe meer mensen jouw website bovenaan in de zoekmachine zien staan, hoe bekender jouw website/bedrijf wordt.

Meer leadgeneraties

Een hoge positie in de zoekresultaten leidt tot meer websitebezoekers en meer websitebezoekers zijn meer leads. Deze resulteren uiteindelijk in meer offertes/sales en uiteindelijk in een hogere omzet.

De 3 belangrijke pijlers van SEO

Je website wordt beter vindbaar voor nieuwe klanten door slimme invulling van de 3 pijlers die Splend hanteert: techniek, content en autoriteit. De pijler techniek heeft betrekking op alle technische aspecten van je website. Denk hierbij aan de laadtijd van je website, responsive design, een veilige omgeving en het juiste gebruik van een sitestructuur.

Naast techniek is ook content erg belangrijk voor SEO . Met content wordt elke vorm van informatiedeling bedoeld. Zowel tekst, beeld, video als audio. Zorg ervoor dat jouw content precies aansluit op de informatie waar je doelgroep naar zoekt – dat helpt namelijk bij je ranking. 

Last but not least: autoriteit. De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door hoeveel (andere) websites linken naar jouw website en wat de kwaliteit en relevantie van die links is. Hoe meer kwalitatieve websites linken naar jouw website, hoe beter zoekmachines jouw website waarderen. In onze blog Backlinks anno 2020 lees je meer over hoe je dit kan aanpakken.

Hulp nodig?

SEO is een van de meest voordelige manieren om meer verkeer naar je website te trekken en meer leads te genereren. Kun jij hulp gebruiken bij het optimaliseren van jouw website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Hanneke Israël

Hanneke Israël

Online Marketeer