3 handige SEO tools voor iedere B2B organisatie in de IT

Nederland heeft bijna 80.000 IT-bedrijven. Achter dit aantal gaat een hoop variatie schuil: het ene bedrijf levert hosting en het andere connectiviteit. En iedere niche binnen de B2B IT-sector kent een stevige onderlinge concurrentie. Daarom is het meer dan ooit belangrijk om online goed vindbaar te zijn.  Door middel van SEO (Search Engine Optimization) kun je ervoor zorgen dat je die vindbaarheid verbetert. Maar hoe begin je hier aan? In deze blog vind je 3 handige SEO tools waarmee je snel stappen maakt.

Yoast SEO Premium

Misschien heb je er al wel eens van gehoord: de Yoast SEO WordPress plugin. De Yoast SEO WordPress plugin is een tool die je ondersteunt in het optimaliseren van je website zodat je beter vindbaar bent in zoekmachines zoals Google. De plugin controleert iedere pagina die je creëert op diverse SEO-factoren en geeft je feedback. Stel je bent een hybrid cloud provider, dan kan je in de gratis versie van de Yoast plugin het zoekwoord of de zoektermen invoeren, waarop jij wil dat je pagina gevonden wordt in Google (bijvoorbeeld hybrid cloud aanbieder of kosten hybrid cloud). Er wordt dan gecontroleerd of je dit woord of deze termen goed hebt gebruikt en op de juiste plaatsen hebt ingevuld.

De Yoast SEO premium plugin gaat nog een stap verder. Daar wordt naast het zoekwoord of de zoektermen waarop je gevonden wil worden ook gekeken naar alle variaties van dat woord of die zin (synoniemen). Zo wordt er niet alleen gekeken naar de zoekterm kosten hybrid cloud maar ook naar tarief hybrid cloud of prijskaartje hybrid cloud. Daarnaast laat de plugin ook zien of de lengte van je tekst, meta description en slug goed is. En geeft de plugin op nog veel meer aspecten feedback.

Google Search Console

Google Search Console, ook wel bekend als Webmasters Tools, is een gratis tool van Google waarmee je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google kunt bijhouden en onderhouden. De tool geeft informatie over hoe bezoekers jouw website vinden en geeft je inzicht in hoe de zoekmachine jouw website crawlt. Google Search Console geeft je inzicht in de gezondheid van je website. 

Google Search Console kan je voor vele functies gebruiken. Onder andere voor:

  • Crawlfouten
    Een crawlfout ontstaat als Google een bepaalde pagina probeert te zoeken maar deze niet meer kan vinden. Bijvoorbeeld omdat je de pagina hebt verwijderd of omdat je de naam van de URL hebt veranderd. Door het instellen van een redirect voorkom je dat er crawlfouten ontstaan. Een redirect is een pagina doorverwijzen naar een andere pagina (die wel nog bestaat).
  • HTML-verbeteringen
    Op deze pagina vind je een overzicht van alle HTML-verbeteingen die je website kan gebruiken. Je ziet hier in 1 oogopslag foutjes die gerelateerd zijn aan meta-omschrijvingen, meta-titels, niet-indexeerbare content en duplicate content.
  • Zoekanalyse
    Met deze functie kun je, zoals de naam al een beetje zegt, zien waar je websitebezoekers vandaan komen. De zoekanalyse geeft je direct inzicht in je organisch verkeer. Je kan onder andere uitzoeken hoeveel bezoekers er op je site komen, de zoekwoorden bekijken waarmee de bezoeker op je site terecht is gekomen en de doorklikratio op mobiel en desktop inzien.

Screaming Frog

Screaming Frog is een tool die de URL’s van je website leest, precies zoals Google dat doet. De tool geeft je snel een overzicht van de pagina’s en bestanden op je website. Screaming Frog crawlt alle URL’s, en maakt dan rapportages met de belangrijkste gegevens zoals hoeveel pagina’s, afbeeldingen en bestanden je op je website hebt, op welke pagina’s je geen meta description hebt of waar ze te kort, te lang of misschien zelfs dubbel zijn en welke links op je website niet werken. Toch heel vervelend als iemand contact met je op wil nemen met zijn/haar vragen over hybrid cloud of misschien zelfs een offerte wil aanvragen en de link dan niet blijkt te werken. Met Screaming Frog heb je direct inzicht in deze en nog veel meer technische aspecten van je website.

De gratis versie van de tool scant websites tot 500 pagina’s. Ideaal dus voor kleine websites. Voor de betaalde versie betaal je 149 pond per jaar. De handleiding voor alle functies van Screaming Frog staat online. Lees deze eerst goed door voor je de tool gaat gebruiken. Geen tijd om zelf de audit te doen? Schakel Splend in!

Aan de slag met SEO-optimalisatie

De Yoast WordPress SEO plugin gebruik je om zoekwoorden te optimaliseren. Met Google Analytics krijg je een goed beeld van het gedrag van jouw websitebezoekers en kun je je strategie daarop afstemmen en/of aanpassen. En met Screaming Frog kun je de techniek van je website checken. Deze 3 tools kunnen je een heel stuk op weg helpen met het verbeteren van je online vindbaarheid, maar het is nog lang niet alles. 

Kun jij hulp gebruiken bij het verbeteren van jouw online vindbaarheid? Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al jouw online marketing vragen.

Hanneke Israël

Hanneke Israël

Online Marketeer