Goed beeld doet goed volgen: Waarom uniek beeld belangrijk is voor jouw content

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Dat staat als een paal boven water. Toch zien we bij Splend dat veel organisaties gaan voor geschreven content (lees: whitepapers, blogs) zonder ondersteunende beelden. Sterker nog; we zien dat IT organisaties zoals hosting bedrijven en netwerkoperators veel tijd en moeite steken in het begrijpelijk maken van lastige materie. In woorden. Wat vaak mist is een begeleidend beeld dat het stuk tekst aantrekkelijker én duidelijker maakt. Daarnaast zorgt beeld voor onderscheidend vermogen en concluderen meerdere onderzoeken dat beeld een belangrijk aandeel heeft in het begrijpen van complexe materie.

Waarom uniek beeld belangrijk is voor jouw content

Stel: Je bent als organisatie hard bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuw product of nieuwe dienst. Het zorgt er voor dat een onderdeel van het arbeidsproces efficiënter en daarmee aangenamer wordt. Na een voorbereidende fase, is het tijd dat je klanten en prospects wilt gaan informeren. In feite wil je klanten en prospects informeren over hoe ze momenteel hun arbeidsproces hebben ingeregeld. Dat kan efficiënter/slimmer en komt er op neer dat het achterhaald is. Dat kun je natuurlijk niet zo zeggen, maar dat wil je wel aanduiden. 

Er wordt een uitgebreide tekst opgemaakt waarin specifieke kernwoorden het technische verhaal uitleggen van de oplossing. Maar in dezelfde tekst met een commercieel sausje vertellen ze de lezer dat de manier waarop ze nu hun bedrijfsprocessen hebben opgezet, veel beter kan. Laten we de strekking van de voorgaande tekst nu eens in een afbeelding samenvatten:

Goed beeld doet goed volgen

Bovenstaand beeld geeft in één oogopslag weer dat een bepaalde werkmethodiek achterhaald is.
Het is dus altijd aan te raden om teksten van passend beeld te voorzien. Zo wordt de content onderscheidend, makkelijker om te begrijpen en nodigt het ook uit om de tekst die erbij staat te lezen.

Viewer experience

Nu ‘viewer experience’ niet meer weg te denken is, is passend en onderscheidend beeld alleen maar belangrijker. Wat de viewer experience precies inhoudt, dat lees je in een volgend blog. In het kort, de viewer experience wordt steeds belangrijker, omdat concurrerende organisaties weten dat je met goede content, het gedrag van potentiële klanten kunt beïnvloeden.
Doordat bedrijven steeds meer content produceren, ontstaat er ook meer behoefte aan beeld dat zich onderscheid. Hoe vaak zie je wel niet een blog of whitepaper voorbij komen met eenzelfde stockfoto.
En hoe onderscheidend is de content dan, ten opzichte van de concurrent? Praktisch niet.

Ons advies: Investeer in uniek beeldmateriaal bij jouw content. Denk na over consistentie voor het beeldmateriaal. Neem daarbij onderstaande punten in overweging :

  • Weest consistent in het soort beeld. Veel stockfoto’s met mensen? Hou dat dan vast.
  • Laat het beeld iets vertellen. Ideaal is wanneer lezers in een oogopslag kunnen zien waar de organisatie voor staat of waar de content over gaat.
  • Maak het logo van de organisatie in elke uiting in dezelfde hoek zichtbaar.
  • Zorg voor dezelfde uitstraling in het beeld. Zakelijk of informeel? Of juist er tussenin? Belangrijk voor elke vorm van beeld. Of dit nu foto’s, animaties, filmpjes of andere vormen van beeld zijn.
  • Denk na over wat het beeld uitstraalt. Dit kan namelijk positief bijdragen aan de perceptie van de organisatie.
  • Wees origineel en creatief. Toon lef. Daarmee vergroot je het onderscheidend vermogen van de content .
 

Steeds meer bedrijven en organisaties vechten om (scherm)tijd en aandacht van (potentiële) klanten.Voor het verkrijgen en vasthouden van deze aandacht speelt beeld een belangrijke rol. Bijpassend beeld is daarin een belangrijke stap in de ‘viewers-experience’.

Even sparren? 

Kun je wel wat extra hulp gebruiken op het gebied van creativiteit of beeld? Wij denken graag met je mee!  Stuur dan een berichtje naar sam@splend.nl.

Jaïr Korf de Gidts

Jaïr Korf de Gidts