7 tips voor een goede eventwebsite: zo komt je website hoog in Google

Splend

Je hebt plannen voor het organiseren van een groot netwerkevent. Om dat event te promoten is communicatie een essentieel onderdeel. Deze communicatie is meer dan alleen een uitnodiging en een registratiepagina. Je wil je bezoekers zoveel mogelijk informeren, het liefst op een strak uitziende, aantrekkelijke én goed werkende website. Hoe zorg je ervoor dat jouw eventwebsite opvalt of dat jouw website verschijnt bij het intikken van dat ene specifieke zoekwoord? In dit artikel lees je 7 tips die bij kunnen dragen aan die gewilde hoge positie.

    1. Maak een goede landingspagina
      Sterke content, een duidelijke vervolgactie en links naar relevante pagina’s zijn de basis voor een goede landingspagina. Het belangrijkste doel voor een eventwebsite voorafgaand aan het event is meestal het werven van inschrijvingen. De Call to Action (CTA) moet luid en duidelijk aanwezig zijn: meld je nu aan voor dit event. Bedenk ook goed welke pagina’s tijdens en na het event van belang zijn en welke CTA je dan wil promoten. Wil je je ingeschreven bezoekers vragen om zich in te schrijven voor een specifieke sessie? Wil je hen aanmoedigen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of wil je ze alvast laten inschrijven voor een volgende editie van je event?
    2. Gebruik de juiste zoekwoorden
      Zoekwoorden vormen de basis voor zoekmachine optimalisatie (SEO) van een website. Het is belangrijk om te bedenken op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en om erachter te komen wat het zoekvolume van een bepaald zoekwoord is. Hierbij is het grootste zoekvolume niet altijd de beste: het zoekwoord moet relevant zijn én zo min mogelijk concurrentie hebben.
    3. Zorg voor een duidelijke URL-structuur en meta-omschrijving
      Een URL- en meta-omschrijving worden door Google gezien als een samenvatting van je pagina. Een bezoeker moet een idee krijgen van de inhoud van de pagina door alleen maar naar de URL of meta-omschrijving te kijken. Een meta-omschrijving is in de zoekresultaten van Google te lezen en bepaalt daarom mede of een bezoeker doorklikt naar je site.
    4. Zorg voor responsive webdesign
      Responsive webdesign zorgt ervoor dat het ontwerp van de website zich aanpast aan het apparaat waarop het gebruikt wordt. Bezoekers die bijvoorbeeld op hun telefoon op een site komen die niet responsive is, zullen snel weer weg gaan. Een eventwebsite die zowel op een desktop als op mobiel goed werkt is gebruiksvriendelijk voor de bezoeker maar ook Google hecht hier veel waarde aan. Juist op de dag van je event heeft de mobiele versie een meerwaarde. Bezoekers kunnen dan makkelijk zien wat wanneer georganiseerd wordt en relevante pagina’s of contactgegevens bekijken.
    5. Maak gebruik van interne links
      Interne links zijn belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Bezoekers kunnen alles op jouw website vinden en hoeven de site niet te verlaten om ergens anders informatie te vergaren. Link daarom ook op de homepage van je eventwebsite naar andere pagina’s zoals registreren (voorafgaand aan het event), het programma (vooral belangrijk tijdens het event), netwerkpagina’s en nieuwsberichten. Link daarnaast ook eventuele sponsorlogo’s naar interne pagina’s op jouw site als dat mogelijk is.

      Zorg voor continue content en unieke teksten
      Waardevolle content is belangrijk om een hogere positie in Google te krijgen. Hoe doe je dat? De tijd dat Google alleen veel belang hechtte aan bepaalde keywords is allang voorbij. Google kijkt nu naar het gedrag van de bezoekers van je website: blijven zij lezen of vertrekken ze binnen een paar seconden weer? Als je ervoor zorgt dat je voor je doelgroep relevante en unieke content hebt die past bij het onderwerp van de website zal deze dus hoger ranken. Let erop dat er geen content van andere websites wordt gekopieerd (dit is ook om andere redenen een no-go). Google geeft ‘strafpunten’ voor het kopiëren van bestaande teksten. En zorg, tot slot, geregeld voor nieuwe content.
      TIP Hoe voeg je op een eventwebsite nu relevante content toe? Je kan content creëren door bijvoorbeeld een mediapagina toe te voegen. Door het toevoegen van deze pagina creëer je een plek waar je content kan delen voor, tijdens en na het event. Voor en tijdens het event zal je wekelijks updates plaatsen (denk aan een in depth interview met sprekers of een update over nieuwe programmaonderdelen), na afloop van je event zal dit steeds minder worden en zal ook je hoge positie in Google moeilijker zijn om te behouden. Wil je toch proberen om hoog te blijven ranken? Speel dan met data, voeg nieuwe relevante content toe, vraag je sprekers om artikelen te plaatsen of update reeds geplaatste content.

    6. Zorg voor een snelle laadsnelheid van je website
      Een snelle website draagt bij aan een hogere ranking in Google. Hoe sneller je website laadt, hoe beter dat door bezoekers wordt ervaren. De gemiddelde laadtijd van een website ligt volgens MachMetrics tussen de 8 en 12 seconden. Uiteraard bevat een eventwebsite in zijn algemeen minder content waardoor de website sneller is dan een willekeurige andere website. Zorg er in ieder geval voor dat je afbeeldingen optimaliseert, het gebruik van Javascript en CSS beperkt en file compression gebruikt.

Een sterke eventwebsite is nodig om je doelgroep te bereiken en vast te houden. Hoe hoger jij in Google verschijnt hoe beter je gevonden wordt. Wil jij na het lezen van dit artikel ook aan de slag met je eventwebsite? Neem dan vrijblijvend contact op met Splend via info@splend.nl of bel naar 030 -76 03 322.